torsdag 7 maj 2009

Vill ni lära er lite Smålänska uttryck?

Hos Attis hittade jag en norrländsk ordlista. Så då tänkte jag göra en småländsk ordlista här i min blogg.

Jag är en smålänning som flytt till Göteborg pga kärleken. Här får ni några Småländska ord och uttryck som avslöjar mina starka småländska rötter. Jag hatar att säga R. Hoppar nästan alltid över R. Som jag brukar säga när nån frågar varför! Här har ni svaret, R:et blir tre bokstäver extra tycker jag och då tar man helt enkelt bort R:et för det är enklare att säga ett ord. Hajar ni?


Här har ni ord som jag ofta säger:
A du e gáan! = Du är galen
Bevare mä väl = jag har väl aldrig hört på maken
Blunne = Blunda
Bonke eller bötta = Kastrull
Bäre sä te = Bära sig åt, bete sig illa
Dä ante mä = Det trodde jag
Dä kväljer me = Det äcklar mig
Dä spörs = Det sägs
Dråse i = Trilla omkull
Drämme te = Slå till
Däven = Trött
Flua = Fluga
Förjodat = Förbaskat
Grunne = Tänka
Herre min ge = Förvånad
Hi dä = Lugna dig
Illavetanes = Dålig ställning
Illbatting = Snorunge
Illmaring = Luring
Jora = Jorden, marken
Jispikens = Ojdå
Köna (uttalas med starkt K) = Flicka
Kögårn = Kyrkogården
Leabröten = Ledbruten
Like bra = Lika bra
Löve = Lova
Menske = Människa
Pöjk = Pojke
Ränne = Springa
Råka = Hitta
Rå mä = Orka med
De ve te = Det vill till (om det går)
Vi gavel = Helt öppet
Sicket sjå = Vad besvärligt
Söve = Sova
Tossig = Tokig
ansa = klippa, göra fint
asa = dra, släpa
bråte = skräp
dras mä = leva me
döve = trött
drös = många
grua se = ängsla sig,oroar sig
grunna = tänka
luka = ogräs
suckta = pusta, suckar
säje = segmöe = mycket
hie = stökigt ställe
Redig = ordentlig
schöka = kyrka
kov me bö = korv och bröd
pe'ssonalen = personalen
tåta = tårta
Knökafullt = jättefullt
La = väl (T ex "Det är la bra" = "Det är väl bra")
göka= gurka
Jögen =Jörgen (Min man *L*)

4 kommentarer:

Barbamamma sa...

Heh, jodå, jag fatatde det mesta. Min man däremot han har väldigt svårt för skånska, där får han nästan ha tolkhjälp:-)
Är det bra med dej annars?

Majsan47 sa...

Vad kul att läsa. hihi Många uttryck finns även i Västmanländskan, men då brääääker man ju hehe

Mia sa...

Haha, jag kan inte annat än att skratta. Det är så mysigt o roligt med olika dialekter. Kram

Anonym sa...

Har en fråga... min pappa sa ofta "stirra inte" som att stressa inte. Är detta ett småländskt uttryck och stavar jag isf det rätt? Kan ju va "sterra ente" också tänker jag.
Tacksam för svar!

Skriv ut