lördag 2 maj 2009

Chokladbollar med Oboy

I veckan slängde jag ihop en sats chokladbollar med oboy. Blev väldigt smarriga.

Ingredienser:
200 g smör
2 dl socker
6 dl havregryn
2 tsk vaniljsocker
1 msk cacao
3 msk O'boy
4 msk kallt starkt kaffe
Kokos för rullning

Tips:
Bollarna är bäst om de serveras lite svala, till exempelvis en kopp kaffe.Receptet räcker till mellan 25 och 40 st bollar, beroende på storlek.

Gör så här:
1. Blanda alla ingredienserna utom kaffet och kokos i en skål.
2. Tillsätt kaffet och blanda alltihop till en smet.
3. Forma smeten till bollar, cirka 3-4 centimeter i diameter och lägg dem på ett fat. Ta gärna hjälp av en sked, så går det lite lättare att rulla.
4. Rulla sen bollarna i kokos och lägg dem på ett fat.

6 kommentarer:

Lindis sa...

Det har jag aldrig testat det får jag slänga ihop en dag =) kram

Bibbi sa...

Håller helt med. Men, det tar tid att göra allt underjobb ordentligt. Hoppas det visar sig att det var värt det =)

Ha en fin lördagskväll hälsar Bibbi

Vickan sa...

Med oboy, det har jag aldrig provat. det måste jag testa. det låter gott men jag har aldrig tänkt på det./Vickan.

solstrålen sa...

Mums, jobbade på kondis förut, då var favoriten att rulla chokladbollar, Åååå va jag slickade rent fingrarna efteråt sen, hihi=) kramis

Bitte sa...

Supergoda chokladbollar - perfekt med Oboy! Har just gjort en laddning till ett födelsedagskalas! Tack!

Anonym sa...

Tyckte choklad bollnarna smakade som ren skit om jag ska vara ärlig. Det smakade för j*vla starkt med Oboy i..
Jag föredrar helt klart orginalet före detta. ( som allt annat ) Mvh Egon!

Skriv ut