fredag 7 november 2008

Gustav Adolfs bakelse

Har varit nere och handlat och köpte mig en räkbaguettekonditoriet.
- Hon som stod bakom disken frågade glömde du Gustav Adolf igår?
- Ja det gjorde jag nog tyvärr sa jag.
- Ttttttttt sa hon och rörde på pekfingret. Aja Baja inte glömma.

Jag hade inte aning om detta igår och fick veta det en dag försent tyvärr så jag fick ingen bakelse."SNYFT"

Visste ni att Gustav Adofs bakelsen bara finns i Göteborg.
Den 6 november 1632 låg dimman tät över Lützen, där vår hjältekonung stupade. Hans dödsdag ihågkoms med en särskild bakelse, Gustav Adolfsbakelsen. År 1880 skapade den kände konditorn Carl Brautigam denna på sitt legendariska konditoriAvenyn i Göteborg.


Så här ser den vinnande Gustav Adolf-bakelsen ut.
Bilden är lånad från Aftonbladet.
Rådhuset i Göteborg.

Inga kommentarer:

Skriv ut