onsdag 8 oktober 2008

Gott gott med pasta idag

Idag har jag lunchat med mig själv inne i Nordstan på Pasta Prego. Jag åt pastabuffe för 74 kr och en Coca Cola till det. Sen gick jag och tog mig en stor cappuccino på espressohouse.

Jag hittade också lite information om pasta som jag delar med mig av.
Kineserna har uppfunnit krutet och enligt grumliga källor också dess motsats - pastan. Samma källor säger att Marco Polo fann pastan i Kina och tog den med hem till Venedig år 1295. Men pastans historia på italienska halvön är nog längre än så. Cicero, som levde under första århundradet före Kristus, och var den som introducerade den grekiska tankevärlden i Rom, lär ha varit mäkta förtjust i laganum. Det som vi i dag kallar tagliatelle, platta pastaband.

Ordet pasta kommer som så många andra ord från latinet, grunden är pasta som helt enkelt betyder deg. l Italien kan man finna minst 350 olika former av pasta. Den serveras som förrätt, huvudrätt, efterrätt och ibland som medel mot baksmälla (Pasta med vitlök och chili som äts precis innan sänggåendet lär mildra efterverkningarna av för mycket vin.)

Har precis svept en latte cappuccino dom är så himla goda. Du måste testa om du inte gjort det. Nu genast.

Inga kommentarer:

Skriv ut