onsdag 8 oktober 2008

Banankaka

Nu var det länge sen jag gav er ett recept. Här kommer ett kanon recept på en banankaka som kocken Leila Lindholm gjorde i Tv förra året i Leilas jul. Jag har gjort denna väldigt många gånger och den är så underbart god att man äter ett par bitar för mycket. Rekommenderas varmt av en som älskar att baka och att äta godsakerna givetvis. Hoppas Leila kommer tillbaks i TV rutan även i år och ger oss lite bra bakrecept för då kommer iallafall jag sitta klistrad framför TV:n.

Banankaka
Mjuk kaka med härlig smak av banan!
-1 kaka

Förberedelsetid: 10 min
Tillagningstid: 30 min
Färdigt på: 40 min

Ingredienser:
1 1 dl strösocker
2 dl florsocker
150 g mjukt smör
3 st mogna bananer
2 st ekologiska ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
0.5 tsk malen kanel
0.5 tsk malen ingefära
50 g valnötskärnorsmör och ströbröd till formen
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader, varmluft.
2. Vispa strösocker, florsocker och smör poröst och krämigt.
3. Mixa bananerna och blanda dem i smeten, tillsätt äggen.
4. Blanda de torra ingredienserna och vänd försiktigt ner dem i smeten.
5. Fyll en smord och bröad 24 cm i diameters kakform med löstagbara kanter.
6. Grädda kakan mitt i ugnen, i cirka 30-35 minuter.

Tips:

När det står varmluftsugn i receptet, men du bakar med vanlig ugn, höj temperaturen i din ugn med runt 20- 25 grader så blir det bra.

1 kommentar:

Bakrecept sa...

Låter inte som ett dumt recept!

Skriv ut