onsdag 25 mars 2009

"VÅFFELDAGEN"

Ni har väl inte missat att det är våffeldagen idag?
Visst är det helt underbart! "Tänk" en hel dag då det ätts våfflor runt om i vårt avlånga land.Det finns säkert lika många recept och varianter på våfflor som det finns våffelättare denna dag på året. Själv gillar jag frasvåfflor bäst. Jag äter mina våfflor med en rejäl klick glass och grädde. Ingen sylt här inte pga att jag har allergi mot de flesta frukter. Men vad gör det jag gillar ju ändå inte sylt, förstör ju mina mumsiga våfflor. Så glass och grädde får de bli. Smarrigt!

Förr kallades denna dag, som var en helgdag, för vårfrudagen efter titeln vår fru för jungfru Maria. Vårfrudagen har i folkmun omformats till våffeldagen, vilket gett upphov till seden att äta våfflor denna dag.

Mitt recept på våfflor kommer i ett senare blogginlägg.
Ha de bra mina vänner.

Inga kommentarer:

Skriv ut