onsdag 4 mars 2009

Taco med banan & cashewnötter

Köttfärs blev idag en liten räddare i nöden. Min fantasi var hopplös idag när jag gick runt nere på Ica. Plockade till mig den ena produkten efter den andra och ångrade mig sen. Hade ingen aning om vad jag kände för mat till kvällen.Så då fick det bli lite ihopplock av vad jag hade hemma och vad jag köpte på mig nere på Ica. Så det fick helt enkelt bli en enkel tacovariant.

Ingredienser:
4 port
400 g köttfärs
1 gul lök
1 msk smör
1 köttbuljontärning
1 tsk soja
1 krm svartpeppar
1/2 dl vatten
2 msk tomatpuré
2 dl crème fraiche
2 bananer i skivor
1 röd paprika i tärningar
1 dl cashewnötter
1 msk torkad oregano
1 msk torkad basilika
½-1 tsk chilipulver
1 krm cayennpeppar
1-2 msk paprikapulver


Tillbehör:
Riven ost, taco chips och varma mjuka tortillas

Gör så här:
Skala och hacka löken. Bryn köttfärsen i smör i en stor stekpanna. Tillsätt löken och låt den fräsa med. Smula i bujongtärning. Tillsätt soja och peppar. Rör i vatten, tomatpuré,paprika,cashewnötter,kryddor,crème fraiche och sist bananernaskivorna. Låt såsen koka några minuter. Servera med tillbehören i små skålar.

Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skriv ut