måndag 9 mars 2009

Idag har jag varit alldeles för trött för att blogga. Sov bara 2-3 timmar inatt. Så idag blev det en enkel middag. Men gudomligt god. Allt gick åt och då var vi bara 2 personer som åt.


Canelloni med ricotta, köttfärs och soltorkade tomater.

Ingredienser:
4 personer

400 g nötfärs
2 vitlöksklyftor
1 gul lök
8 marinerade soltorkade tomater
250 g ricottaost
salt och peppar
2 msk oregano
2 msk timjan
2 msk basilika
200 g färska lasagneplattor
1 burk pastasås med basilika
2 dl parmesanost

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 225ºC.
2. Fräs nötfärsen i lite smör.
3. Skala och hacka lök och vitlök. Skär tomaterna i bitar.
4. Blanda lök och vitlök med köttfärsen. Ta av grytan från värmen och rör ner tomaterna och ricottaosten. Smaksätt med kryddorna.
5. Häll knappt hälften av pastasåsen i en ugnssäker form. Skär lasagneplattorna i ca 12 cm långa bitar. Lägg ut fyllningen som en sträng mitt på plattorna. Rulla ihop och lägg rullarna med skarven nedåt i formen. Häll resten av pastasåsen över rullarna och strö på osten.
6. Sätt in formen mitt i ugnen ca 20 minuter.
7. Servera canellonin med sallad.














1 kommentar:

Anonym sa...

Du svarade:
Canelloni har jag funderat länge på att göra, men det har liksom aldrig blivit av. Ska prova det någon dag när jag känner att jag orkar grejja ;)

"Norbergsblogg
Ja visst är det ljuvligt med nybakat bröd.Din nudelsoppa ser smarrig ut. Nu ska jag gå och gör lite middag till min och min man. Det blir canelloni med ricotta och köttfärs."

Skriv ut