lördag 5 september 2009

Hamburgare med sting

Hej på er denna lördagseftermiddag. Gubben är och jobbar lite kommer väl snart hem så man kan börja med maten. Detta är en hamburgare för dig som gillar hamburgare med mycket smak. Hemmagjorda hamburgare är ju super gott och man har mycket mer koll på vad man stoppar i sig än om man går till tex Ica som jag mest handlar på… Hemmagjorda ÄR godast!!! Så till mitt recept då som skiljer sig från de klassiska hamburgare recepten! I de vanligaste hamburgarrecepten man gör själv hemma så är det oftast bara nötkött, salt & peppar i recepten! Det känns lite tråkigt tycker jag! Så jag blandar i lite fler goda kryddor som jag älskar.

Antal portioner: 4
Ingredienser:
600 g köttfärs
1/2 tsk kinesisk soja
1 tsk chilipulver
1 tsk grillkrydda
1 krm dragon

Till servering:
4 stora hamburgerbröd
4 stora sallatsblad
chilidressing
ketchup
tomat
röd eller gul lök
ost

Gör så här
1. Lägg köttfärsen i en stor bunke. Tillsätt övriga ingredienser soja, chilipulver, grillgrydda och dragon i köttfärsen. Pressa i vitlöken i köttfärsen. Rör om ordentligt så att kryddorna blir väl inblandade. Forma fyra stora, tunna hamburgare.
2. Skala och skiva löken. Grilla/stek hamburgarna tills du ser köttsaft pressas upp på ovansidan. Då är det dags att vända hamburgaren och steka andra sidan. Mot slutet lägg på en ostskiva.
3. Dela på hamburgerbröden och värm i ugnen eller mikron. Lägg upp under- och ovandelarna med insidan uppåt. Fördela sallatsbladen och chilidressingen på underdelarna. På ovandelarna klickar du på ketchup samt tomat gul och röd lök.
4. Lägg ihop hamburgarna med köttet inuti brödet.

Inga kommentarer:

Skriv ut