tisdag 4 augusti 2009

Ketchup

Min far är en fantastisk kock så när mamma hade gjort hamburgare och eget hamburgebröd så gjorde min pappa egen hemmagjord ketchup. Åhh gud vad god den var. Så denna måste du prova- och det blir svårt att köpa färdig i butiken i fortsättningen. Vi hade denna till vår italienska korv och champagne igår, passade också perfekt.

Till ca 3 dl:
5 mogna röda tomater
1 liten gul lök
2 vitlöksklyftor
½ dl vitvinsvinäger
½ dl tomatpure
½ dl farinsocker
1 msk worcestersås
1 tsk salt
1 krm nymald svartpeppar

Gör så här:
1. Skålla och skala tomaterna.
Skär dem i bitar. Skala och finhacka löken,vitlök. Lägg tomater, lök, vitlök, vinäger, worcestersås, tomatpure, socker,salt och peppar i en kastrull.
2. Koka upp och låt alltsammans sjuda ca 20 min. Mixa ketchupen slät i en matberedare eller mixerstav.
3. Låt ketchupen kallna och förvara den i kylskåp så häller den i flera veckor.

Smaklig måltid!

3 kommentarer:

Hallon & Blåbär sa...

Ah, vilket toppenrecept, väntar nu bara på att mina tomater ska mogna så jag kan testa att göra egen ketchup, nu ska jag leta vidare efter recept på chilisås med.

Ha det bra!

åsa - hello sugar! sa...

egen ketchup, mmm så gott det lät!!

Emilies Skafferi sa...

Åhh så spännande att göra sin egen ketchup! Det måste jag verkligen ta och pröva!

Skriv ut