måndag 14 september 2009

Ramsor

Jag satt här tänkte på några ramsor jag hörde när jag var liten. Jag hittade några av dom och här har ni dom.

Baka, baka, liten kaka
Rulla, rulla, liten bulla
Mjöla den
Picka den
och så skjuts in i ugnen!
Beskrivning:Baka på barnets mage. Knåda lite först. Rulla runt. Ta lätt, lätt när du mjölar. Picka med fingrarna. Lyft upp barnet när du skjutsar in det i ugnen.
Beskrivning:Baka på barnets mage. Knåda lite först. Rulla runt. Ta lätt, lätt när du mjölar. Picka med fingrarna. Lyft upp barnet när du skjutsar in det i ugnen.

En hungrig mus kom ut ur sitt hus ( "Gå" med ett finger över golvet eller barnets kropp ).
och såg efter mat, i kopp och fat. ( "Leta" med fingret) .
Om jag letar och letar, natt som dag ( "Leta" vidare).
så hittar jag väl en munsbit, jag.
En liten bit här, och en liten bit här...( "Leta" och killa samtidigt, på flera olika ställen).
Det räcker för mig som liten är.

Det kommer en mus som vill bygga hus.
Inte där men häär....

Kisse smyger lätt på tå,
stora björnen klampar så,
Liten kyckling hoppar så,
snälla kossor sakta gå.

Lilla Kurre hoppar på lätta fötter
ifrån gren till gren för att plocka nötter.
Han plockar mer och mer,men så snubblar han och ramlar ner.
Nötterna ramlar plupp, plupp, plupp,
kom ropar Kurre, hjälp mig plocka upp.

1 kommentar:

Ellis sa...

Känner igen några av ramsorna! =)
Hoppas du får en bra dag!
Kram

Skriv ut