tisdag 29 september 2009

Pasta med tomat, parmaskinka och kyckling

Hej vi börjar denna tisdag med ett gott recept vi gjorde i Lördags jag och Jörgen. Pasta går snabbt och slänga ihop. Billiga ingredienser eller varför inte lyxa till det med både grillad kyckling, parmaskinka och parmesan som vi gjorde. Kan bara meddela att detta recept blev en klar favorit hos oss. Fem stora stjärnor *****blir det här idag av fem möjliga.

Antal portioner: 4
Ingredienser:
0.5 st grillad kyckling
1 hg parmaskinka
5 st tomater
1 st gul lök, finhackad
2 msk tomatpuré
0.5 tärning kycklingbuljong
0.5 dl rapsolja
3 dl grädde
600 g pasta
1 st gul lök, finhackad
1 stk hackad timjan
2 msk strimlad persilja
salt och peppar
parmesan


Gör så här:
1. Fräs löken med tomatpurén och oljan, tillsätt strimlad parmaskinka.
2. Dela och skär bort kärnhusen på tomaterna, tärna ner köttet i tärningar och lägg ner dem i fräset och fräs runt dem i 2 minuter.
3. Tillsätt vätska och buljong, låt koka upp och smaksätt med salt och svartpeppar.
4. Koka pasta och under tiden fräs löken mjuk i olja, vänd i örter och pastan.
5. Lägg upp på tallrik med den plockade kycklingen, ringla lite sås över och ett par riv av parmesan.

2 kommentarer:

Mia systeryster sa...

Jag tar med mig detta recept, samt laxen!!Tack!Kram

Mia systeryster sa...

Jag tar med mig detta recept, samt laxen!!Tack!Kram

Skriv ut