tisdag 28 april 2009

Kryddiga köttbullar med Persilja & Sambal Oelek

Idag tänkte jag testa att göra mina köttbullar i ugnen så jag slipper stå vid spisen och passa stekpannan, skaka, rulla runt dom, det osar och stänker! Nix pix, idag blir det att testa något nytt nämligen ugnen.

Ingredienser :
1 kg nötfärs
4 msk torkad persilja
3 vitlöksklyftor
1 dl vatten
1 dl krossade tomater
2 msk sambal oelek
2 tsk paprikapulver
2 msk potatismjöl
Salt & Peppar

GÖR SÅ HÄR :
Blanda pressad vitlök och torkad persilja med färsen. Tillsätt övriga ingredienser och blanda väl. Potatismjölet gör att köttbullarna håller formen och inte blir smuliga! Rulla köttbullarna till önskad storlek. Lägg på en skärbräda. Ställ in en plåt med bakplåtspapper med lite smör på i 200 grader i ugnen. Låt smöret smälta på plåten, ta sedan ut den och lägg på köttbullarna! När du lagt ut dom på plåten strö över lite extra persilja!
Stek i ugnen, ca 15 - 30 min beroende på köttbullarnas storlek. Ta ut plåten efter halva tiden och skaka runt dom lite. Enkelt och väldigt smidigt! Provkolla en köttbulle efter 15 min om den är helt genomstekt.

Klara att servera!

3 kommentarer:

Mia sa...

Köttbullarna både lät och såg goda ut.Kram

Lena sa...

De där ser goda ut. De ska jag prova att göra någon dag. Tack för tipset! :)

Mvh Lena

Tina sa...

Oj vad goda dessa trillebullar såg ut...måste testas...kanske de funkar även på älgfärs...
Tack även för besöket hos mig!
Ha det gott!

Skriv ut