onsdag 4 februari 2009

Kryddstarka hamburgare ala Cecilia

Nu har jag gjort mina hamburgare och jag kallar dom kryddstarka hamburgare för det är mycket chili och grillmix i dom. Älskar att krydda mina hamburgare lite extra det blir alltid så mycket mer smak än att bara använda salt och peppar. Som omväxling istället för att köra med färdig hamburgedressing på tub tänkte jag ha tzatziki till mina burgare.

Ingredienser:
500 g nötfärs
1 gul lök
1 ägg
Chilipeppar
Grillkrydda
Oregano
Curry
Paprikapulver
salt och peppar

Tillbehör:
Tomat skivad
Sallad
Rödlök skivad
Ost

Gör så här:
Blanda nötfärs, lök, ägg och kryddor i skål. Blanda väl.Forma till hamburgare och stek i en het stekpanna.Hyvla ett par ostskivor och lägg på hamburgaren mot slutet av stekningen så den bara får smälta med en kort stund.

Dressing:
Tzatziki

1 dl matlagningsyougurt
1 dl griven, urkramad gurka
1 tsk citronsaft
1 msk olivolja
1-2 vitlöksklyftor
Salt och svartpeppar


Gör så är:
Blanda alla ingredienser och låt svalt ca 15 minuter. Smaka av med salt och peppar.



Inga kommentarer:

Skriv ut