tisdag 16 december 2008

Kokostoppar

Varför inte göra ett stort lass med goda kokostoppar till julhelgen. Bara 8 dagar kvar till julafton nu. Här får ni ett gott recept som kommer från recept.nu Kock:Leila Lindholm.

Låt smeten stå en stund så sväller kokosflingorna och kakorna blir extra toppiga och fina i formen. Doppa gärna kokostopparna i choklad!

-Cirka 12 stycken.
Förberedelsetid: 5 min
Tillagningstid: 15 min
Färdigt på: 25 min

Ingredienser:
50 g smör
2 st ekologiska ägg
1 dl socker
5 dl kokosflingor
1 st lime, rivet skal
1 msk ljus rom

Tips:
Doppa gärna botten på topparna i smält choklad och låt dem stelna i formarna eller på bakplåtspapper. Kokos och choklad utgör en underbar smakkombination.

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smält smöret och rör samman med övriga ingredienser.
3. Låt smeten vila i 10 minuter.
4. Klicka ut smeten och forma till toppar på en plåt med bakplåtspapper.
5. Grädda i mitten av ugnen i 15 minuter.
6. Låt kokostopparna stelna i kylen.

2 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Jag älskar kokostoppar, dessa var lite annorlunda, kanske ska baka, när släkten kommer på fredag.
Ha det gott, kram.

Bakrecept kakor bullar recept scones bakverk sa...

Låter inte som ett dumt recept det. Får jag pröva på här i hemmet! Kokostoppar är nämligen bland de bästa bakverk jag vet. :)
Fin blogg du har förresten, Kram!
Kokostoppar cocostoppar recept

Skriv ut