tisdag 9 december 2008

Idag har jag namnsdag

Som så många andra svenska kvinnor, heter jag Anna (fast bara i andranamn). Så idag är det min namnsdag. Undrar om någon kommer ihåg mig? Min svärmor säger alltid att det är dags att lägga in lutfisken denna dagen. Själv avskyr jag lutfisk.

Visste ni detta om Anna? Informationen kommer från.

Kvinnliga bärareAntal: 312965Av barnen födda år 2002 var det 3026 stycken flickor som fick namnet och av dessa fick 414 det som tilltalsnamn.

Info:
Namnet är bibliskt och kommer av det hebreiska Hannah. Betydelsen är nåd eller den benådade. I flera språk används namnet även som lallord för mamma.Jungfru Marias mamma var den helige Anna.På 1800-talet var Anna det vanligaste namnet. Anna har varit ett av de vanligaste namnen i Norden sedan medeltiden.

Inga kommentarer:

Skriv ut