måndag 22 september 2008

Smålandskringlor, Rostebröd, Tjockbullar och Sockerkringlor.

Ja då var det måndag igen och jag har varit och jobbat och städat lägenheten lite. Trist att inte helgerna kan vara lite längre. Man hinner inte börja koppla av förrän det är dags att jobba och slita igen. Det är ju bra att jag har mat och bakning som min stora passion. Men idag har jag varit lat och varken bakat eller lagat mat. Men imorgan ska det bli andra bullar av då har jag planerat ett storbak. Här är bara en bråkdel av recepten jag tänkte göra.



Smålandskringlor

½L Mjölk
3/4 dl Socker
2 ägg
100g magarin
1 tsk salt
1 msk
hjortronsat
1 msk bakpulver
15-16 dl rågsikt

Blanda torra ingredienserna.sätt till äggen + mjölken (kall) skiva ner magarin.
Arb. snabbt ihop till en deg grädda 8-10min i 225 grader.

Rostebröd! 1 bröd

25g jäst
1 ½dl mjölk
1 ½dd vtn
25 g smör
1 ägg (par lite till vispning)
1 tsk salt
9-10dl vetemjöl

Pensling en aning av ägget, vallmofrö
jäs 1:aggr 40min
Forma sätt limpa i avlång form 1½ L
Jäs 20 min 2:ggr
Pensla och vallmofrö
Grädda i 200 grader ca 35 min
Vänd brödet ur formen,kallna utan bakduk

Tjockbullar!
200 gmargarin
4 dl mjölk
2½ dl vtn
75g jäst
1½ dl sirap
1 tsk anis + ½tsk fänkål) krssade
1 tsk salt 660g rågsikt (12dl)
150g kokt kall potatis (2stora)
ca 8 dl vetemjöl

1. Smält magarin tillsätt mjölk och vtn värm 37 grader

2. Smula jästen. Lös i lite degspad. Häll på resten o sirapen.

3. Tillsätt kryddorna arbeta in rågsikten. Jäs 30 min.

4. Blanda i den pressade potatisen. Tillsätt vetemjöl och arbeta samman till en smidig deg.

5. Dela 6 delar. Kavla till en rund kaka direkt på bakplåtspappret. Först med vanlig kavel sen kruskavel. Jäs till dubbel storlek.

6. Sätt ugnen på 225 grader. Låt en plåt stå inne i ugnen från början så den blir riktigt het.

7. När bröden är färdig jästa för över dem till den heta plåten.

Grädda ca 8 min

Sockerkriglor!

50g jäst
200g smör 37 grader
4 dl mjölk
Tillsätt 1 ägg- 1 dl socker- 1 krm salt- 1 krm hjortronsalt + 1,2l vetemjöl
Arbeta degen
Jäs ca 30min

Knåda på mjölat bakbord.
Dela i 4 bitar. Rulla varje del till 30cm, Forma till kringlor.
Jäs ca 30min.

Grädda i 250 grader ca 8 min.

Pensla kriglorna med smör och doppa dem i en blandning av 1 dl socker+ 1 msk vaniljsocker.

( Ska kringlorna frysas pensla när de tinat.)

Inga kommentarer:

Skriv ut