torsdag 18 september 2008

Räkcappuccino

Jag älskar matlagning och bakning. Så vad kan vara bättre än att dela med mig av goda maträtter, kakrecept och bröd i stora lass. Hoppas du ska inpireras och själv vilja gå ut i köket och laga lite god mat eller varför inte ta en heldag och baka dina favorit bröd. Här kommer du att få många bra tips framöver på fantastiska recept.



Idag har jag gjort en härlig och krämig räksoppa till mig och min man och den var gudomligt god.



Räkcappuccino


Ingredienser
4 port
300 g räkor med skal
1 schalottenlök
2 msk hummerfond
1 dl vatten
1 1/2 dl vitt vin
2 1/2 dl Kelda mellangrädde
1 krm cayennepeppar
1 1/2 dl mellanmjölk
1 tsk dillfrö
Gör så här Skala räkorna. Hacka dem i små bitar. Skala och hacka löken. Fräs löken i smör i en kastrull. Tillsätt hummerfond, vatten, vin, grädde och cayennepeppar. Låt koka ihop ca 5 min. Rör ner räkorna. Koka upp mjölken och vispa med elvisp till skum. Häll upp soppan i små koppar. Lägg skummet på soppan och strö på dillfrö. Serveras med bröd



Hoppas det smakar så hörs vi snart igen med nya recept.

Inga kommentarer:

Skriv ut