tisdag 13 januari 2009

Alighieris osttårta

Dagens recept blir Alighieris osttårta. Jag älskar ost och denna tänkte jag göra på fredag till mig och Jörgen som vi ska sitta och mumsa på till Lets Dance. Så ska köpa jag ett gott rött vin som vi kan dricka till. Receptet och bilden har jag hittat på allt om mat hemsida.

Alighieris osttårta
Den passar utmärkt till en amaroneprovning. Huvudosten som vi använde där var Caciotta från Lessini. Det är en slags lantost som görs över hela Italien av den mjölk som finns tillgänglig det kan vara både ko och får. Den är oftast halvhård med hård skorpa och blekgul med mild smak. Den är mycket svår att fåtag i här så därför har vi använt toskansk pecorino som liknar Caciotta. Det finns både röd och svart toskansk pecorino. Den hårda skorpan skärs bort så tänk på det när du handlar osten. Mängden i receptet avser den tärnade osten utan skorpa.

Ingredienser:
1 tårta
5 dl vetemjöl
2 krm salt
100 g smör, kallt
1 dl mjölk
25 g jäst
1 st ägg

Ostfyllning:
150 g taleggio, tärningar
500 g röd eller svart pecorino, tärningar
150 g parmesan, grovriven
2 st ägg
1 krm muskotnöt, mald

Garnering:
1 knippe rosmarinkvistar

Gör så här:
1. Blanda mjöl och salt, gärna i matberedare. Finfördela kallt smör däri eller finfördela det med fingertopparna.
2. Ljumma mjölken till fingervärme (37°) och finfördela jästen däri. Tillsätt ägget. Häll det över mjölet. Kör eller arbeta ihop till en deg. Jäs ca 50 min.
3. Sätt under tiden ugnen på 175°.
4. Kavla degen till en rundel ca 40 cm. Lägg den i en lätt smord 26 cm form med löstagbar kant. 24 cm form går också bra.
5. Blanda osten med ägg och muskotnöt.
6. Grädda på nedersta falsen ca 40 min.

Inga kommentarer:

Skriv ut