måndag 4 januari 2010

Pizzette- läckra minipizzor

Sommaren 2009 var vi hemma hos mina föräldrar som fixade till en italienskafton som startades med just minpizzor. Vi prövade några olika varianter men det visade sig att den enklaste var den godaste. Så på nyårsafton smällde jag och min man ihop några pizzor och började med vår nyårssupe minipizzor och ett glas champagne Det var super duper goda. MÅSTE BARA TESTAS, ETT MÅSTE! SÅ VAD VÄNTAR NI PÅ? Rusa ut i köket och släng ihop några minipizzor NU.

Deg till 12 minipizzor:
25 g jäst
2 ½ dl ljummet vatten
Ca 7 dl vetemjöl special
1 tsk salt

Fyllning:
Nyriven pecorino ost av bästa kvalitet
Hackad vitlök
Hackad färsk rosmarin
Olivolja

Tillagning:
Lös jästen i 1/4 dl av vattnet och blanda i ca 2 msk mjöl. Rör ihop till en jämn smet. Låt jäsa under duk i 30 min.
Blanda i resten av vattnet, saltet, och det mesta av mjölet. Spara lite av mjölet till utbakningen.
Arbeta ihop till en smidig deg. Låt degen jäsa under duk i i ca 2 ½ timma.
Sätt ugnen på 250 grader. Ta upp och knåda degen på mjölat bord. Kavla ut degen och ta ut rundlar 10-12 cm i diameter. Flytta över dem på en bakplåtspappers klädd plåt.
Ös på riven ost, vitlök, rosmarin och ringla över olivolja. Grädda 10 min och ät direkt.
Vansinnigt gott!









1 kommentar:

Mia systeryster sa...

Jag tackar o tar emot alla dina recept som alltid är supergoda=D Kram

Skriv ut